Alla inlägg under december 2010

Av Chillidill - 19 december 2010 20:39

(har klätt julgranen idag. ungen har varit grinig. jag har varit tokförkyld. värdelöst. blev övertalad av tea att gå på julkonserten i kyrkan, fast jag var hel yr. " du kan väl sitta och sova där som sällskap till mig". daniella följde med. jag knapprade ipren och kände mig lite levande igen. konserten var ok, men satt mest och tramsade med tea. daniella tyckte vi betedde oss som ett par småflickor. men ibland blir det lite för pretantiöst i kyrkan. så då bara måste man skratta. gillart. förra året sa vi att vi skulle gå med i kyrkokören, men det har ju inte blivit. vet inte om jag pallar det tråkiga stela kyrkorummet. men det kan mkt väl vara min fördom. nåväl. julstämning i kroppen nu. )


utmaning nr 3

Mina föräldrar


Jag är ju adopterad. så mina biologiska föräldrar har jag ingen aninge om. två namn på en lapp. hon var ung, han var gammal.är enligt födelsebeviset så är jag född 770707. misstänker starkt att det är påhittat, eftersom det inte finns ngt födelsebevis bland mina papper. bryr jag mig? inte mkt. inget innan jag fick ett eget barn, nu kan jag väl fundera hur man lämnar ifrån sig sitt barn frivilligt. konstigt. men eftersom jag inget vet dömer jag inte. tea vill att jag ska vara med i spårlöst. troligtvis jag också. nej tack! men ändå tanken finns.


mina riktiga föräldrar. här i sala. har gjort sitt absolut bästa. jag var ett arg och bestämt barn som var otroligt bortskämt. så det var nog inte så lätt. båda var i 30års åldern när jag kom. de bor i ett litet hus i sala. inte rika, inte fattiga. mamma jobbar kvar på samma jobb som hon gjorde då. på metso ( namnen har varierat men stället har varit detsamma). hon färgade håret i färgen svart tulpan när jag gick i mellanstadiet. det såg lila ut. hon har höga krav på sig själv, och därmed också på mig i många avseenden. hon är himla bra. men tar gärna på sig att göra allt. hon lagar mat. dukar, städar, tapetserar, klipper gräs, handlar, klipper häckar, och tar hand om allt i trädgården. hon har fått nya arbetsuppgifter vilket gör att hon tillbringar mkt tid i finland och överallt i sverige. det är cool. som 60årig tant göra lite karriär. hon brassade runt i en subaru impreza, blå så klart. men han nu bytt till en subaru legacy. hon saknar sin rallybil nu.


min pappa är polis. han fick en innebandyboll under en lekmatch på träningen med jobbet, och blev av med synen på ena ögat. han brände köttbullar när jag var liten. han envisades med att försöka ha inne pepparkakorna i ugnen tills de blir hårda ( vilket de inte blir, de stelar utanför ugnen). han läste bamsetidningar med en brummig röst. han jagade när jag var yngre. om han lagar mat vill han ha makalöst med beröm. hans paradrätt är potatismos. det är gott. han tittar mkt på tv. på högstadiet envisades han med att kolla på tysk satellitTV, fast han inte kunde tyska. han gillade programmen, och lärde sig nog successivt tyska.


Jag har min fars humör och mammas dassiga stressnivå. tack för det.

men bäst dom avgudar mitt lilla hjärta. grymt.




Av Chillidill - 18 december 2010 21:54

min första kärlek. vad är kärlek? det är frågan. var man verkligen kär på lekis? kan det räknas? var ju så himla blyg, är fortfarande ju fast ingen kan tro det eftersom jag lätt hörs och märks, och inte valt ett tillbakadraget yrke, men jag ärt.  och på låg och mellanstadiet, tror jag frågade chans på en kille en gång. fick ett kanske till svar. tror dock inte jag brydde mig nämnvärt. samma sak gällde nog högstadiet. hade ingen kille under hela högstadiet. var aldrig intresserad. eller jo, fanns en kille som jag nog var intresserad av. han var yngre. enough said. hade väl lite flings men inget seriöst.


 jo just var nog lite kär i en kille som var känd för att vara strulig. han drack mkt redan i 7:an. och det var inte det jag gillade med honom, utan att han faktiskt var så himla snäll, och blyg när han inte drack. han var faktiskt väldigt snäll. men man hajjade ju att han inte riktigt hade samma sociala nätverk som de flesta andra. tror hans mamma köpte ut, kommer inte ihåg. och alltid blev han så totalpackad, och blev nog stammis i fyllecellen ganska tidigt. tror han hade ett medelbetyg på 1,2  eller ngt sånt ( väldigt lågt) 3 var ett genomsnittligt medel. vi gick på social ett tag tillsammans. sen försvann han. såg honom inte mkt. hörde sen att han fastnat i drogträsket. och sen för ett par år sedan på nyårsaftonsmorgonen efter en långpromenad i skogen så sprang jag på honom. han mådde hyfsat nu. han hade slutat med droger, typ. bodde på ett behandlingshem och verkade må bra. han hade fortfarande så snälla ögon, men var helt sjukt slitet. som om livet ristat hela hans ansikte fullt av ärr. tragiskt. han saknade två fingrar. han trodde han hade förfrusit dom. hoppas så att han mår bättre idag.


i ettan på gymnasiet hade jag mitt första seriösa förhållande. han var 5 år äldre. han var bonde. hysteriskt roligt när jag tänker på det. inte för att han var bonde, utanför att jag var så totalt motsatsen från en bonde. skulle nog kunnat platsa i ung och bortskämd.  men det var seriöst i 3, 5  månader. han bodde i en by utanför stan. han hade en brun ful bil som han körde. hemsk.  och sen tog det slut. och han fick komma och lämna tillbaka mitt nintendo. och jag grät säkert en hela dag. sen gick jag vidare. men frågan är var det kärlek...

Av Chillidill - 18 december 2010 19:43

vaknade inatt av en skärande smärta i halsen. oskönt. lyckades somna om och vaknade sen med en härligt igentäppt snok. fick dessutom lite panik när jag upptäckte att vi inte hade ngn nässpray hemma. och jag som är en riktigt addict. misstänker hårt att daniella har snott min näspray.


var in till sala idag för den sista, typ, julshoppningen. checkade in ungen hos mormor och morfar och drog iväg. hittade en lite affär som bara fanns. gammeldags saker, trevligt. drog en hamburgertallrik på liljas. grymt god. sprang in vid gröna skylten för att inhandla madeira ( till en sås), glögg, snaps och vin till jul. träffade ett trevligt ansikte som jag inte sett på länge. superskoj. och sen kom hans fru, ännu roligare. stod och snacka skit, och bara myste. bestämde att vi faktiskt ska höras i mellandagarna och se till att träffas. sånt man ofta säger, men tycker verkligen att det ska bli av nu. glömde därmed både snaps och madeira. skit, ,men det var det värt. sen handlade vi mat till jul. alltid lika kaosartat. hämtade ungen fikade munkar och kaffe.


sen vi kom hem har det lackats paket, och slagits in i mängder. ändå har man ju den där känslan att man har glömt ngt. vilket man troligtvis har. aja, skit samma typ. shit vad ont i halsen jag har.

Av Chillidill - 17 december 2010 21:09

det här är jag. jag är blyg. faktiskt. jag gillar inte att ta plats. men ändå gör jag det lätt. jag har svårt att inte bita ifrån om jag tycker ngt är fel. jag hatar orättvisor. hamnar lätt i konfliker för att jag inte kan hålla tyst om det är ngt jag tycker är fel. ska bli bättre på det.  jag har blivit totalblödig sen jag fick barn. min lilla älskling är min värld. utan henne skulle jag vara halv. kan inte existera utan henne.  jag gillar att sitta vid datorn och döslöa. rensa hjärna från högvarvet på jobbet. annars gillar jag att brodera, fyller samma funktion, rensning av hjärnan. älskar att läsa. jag har ett bra gäng, den innersta kretsen, runt mig. som betyder så himla mkt, men som jag inte hinner träffa så mkt som jag vill nu för tiden. barn tar sjukt mkt tid. älskar att läsa, kolla på hockey och att läsa recept. tycker mig vara en snäll människa, men vet folk som troligen inte håller med. bryr mig inte så mkt om det. f'*** them, de har fel. jag är grym. och naturligtvis ödmjuk. älskar mitt jobb. ser det som en lyx att få jobba med framtidens makthavare. det ger mig så mkt, och jag hoppas att jag ger lite till dom.


hur ser jag ut. är väl en sexa på en tiogradig skala. vissa dagar mer andra mindre. jag har en ok vikt. lite i överkant, om jag får välja, men inser att de sista gravidkilona inte kommer försvinna självmant. måste träna bort dom, och träning är inte riktigt min grej just nu. har långt okontrollerbart svart hår. långt, för att jag helt enklet inte orkar fixa varje morgon. jag gillar smink. det är min drog. och hårprodukter.


 jag tycker jag har ett ok utseende. kanske en 5 på en skala. jag bryr mig en del. gillar smink. proud kortis. ksl, som jag fick höra häromdagen. hmmm. tror det var en hård förolämpning. har en casual klädstil. inget utmärkande. gillar kläder. varma sådana. gillar allt. men är nog en typisk jeansbrutta.


that´s me folks.



Av Chillidill - 17 december 2010 18:42

drog till jobbet och skulle ut på stora vägen när maken ringer och varnar. en lastbil har vält på 56 så man kommer inte fram där. tur. hade hatat att stå i kö i två timmar minst. åkte småvägar till jobbet. kom senare än vanligt. stress, men det funkade.


det är två ynka dagar kvar till jullov. och det märks. ungarna är sjukt trötta och omotiverade, och själv känner man sig som en gammal disktrasa full med sur gammal mjölk. värdo. och samtidigt i år vill jag ju inte riktigt sluta. sen att kollegor mår dåligt, och det händer grejer både högt och lågt gör det aningens rörigt.  jobbigt att gå, men tycker även att det börjar kännas lite pirrigt med ett nytt jobb. vad kan hända där? hur är kollegorna? kidsen?


drog en sushi med jenny idag på jobbet. gott. och trevligt att komma ut från jobbet. sen drog hon med mig till en supernice inredningsaffär. köpte en ny ängel till min samling. så fin. en sia. och så blev årets nya julgranspynt inhandlat. köper minst en ny julgranspryl varje år. daniella tycker förresten att vi ska köpa ny julgransstjärna. hon gillar inte min pimpade stjärna som ser ut som om man har kastat upp en långhårig katt och fäst den högst upp.


kom hem och handlade lite. maken drog till sala för att laga smöslungan. man, har det snöat idag! gullisen och jag åt kallrökt skinka med pasta. hon med goudaost, och jag med parmesan, och olivolja. enkelt och gott.


sitter i sällskap av en  mörk lindts chokladkaka med blåbär och mandel, och ett glas vin. ungen sitter 20 cm framför TVn och kollar på svampbob. hon verkar nöjd med det. imorg. drar vi till sala så ungen får hänga med mormor och morfar. vi går ut på stan och shoppar loss det sista. om ingen blir sjuk tills imorg. magsjuka härjar fortfarande på dagis och på mitt jobb.


kollar runt på lite bloggar och hittade en bloggutmaning. testar.


Dag 01 – Om mig

Dag 02 – Min första kärlek

Dag 03 – Mina föräldrar

Dag 04 – Det här åt jag i dag

Dag 05 – Vad är kärlek?

Dag 06 – Min dag

Dag 07 – Min bästa vän

Dag 08 – Ett ögonblick

Dag 09 – Min tro

Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag

Dag 11 – Mina syskon

Dag 12 – I min handväska

Dag 13 – Den här veckan

Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag?

Dag 15 – Mina drömmar

Dag 16 – Min första kyss

Dag 17 – Mitt favoritminne

Dag 18 – Min favoritfödelsedag

Dag 19 – Detta ångrar jag

Dag 20 – Den här månaden

Dag 21 – Ett annat ögonblick

Dag 22 – Det här upprör mig

Dag 23 – Det här får mig att må bättre

Dag 24 – Det här får mig att gråta

Dag 25 – En första

Dag 26 – Mina rädslor

Dag 27 – Min favoritplats

Dag 28 – Det här saknar jag

Dag 29 – Mina ambitioner

Dag 30 – Ett sista ögonblick

 

Av Chillidill - 15 december 2010 20:28

är verkligen lärare människor? ibland kan det kännas som kraven på lärare är urtuffa. man ska vara ett perfekt föredöme. idoljay satt idag och pratade om att han inte tyckte han har ett ansvar som förebild. han vill inte vara en förebild utan bara spela musik. tänk om jag resonerade likadan. jag vill bara lära ut, inte vara ngn förebild. iofs står det i läroplanen att man ska utbilda elever i demokratiska värderingar. vilket självklart ska göras. det är inte det. men ibland så tycker jag att förväntningarna på lärarrollen är skyhöga. ifrån vissa. lärare ska inte svära, det tullar jag på rejält. skulle aldrig kalla ngn idiot. men tycker mig ha rätten att visa att jag blir förbannad, och därmed kan ta till kraftuttryck. vi ska alltid var korrekta och artiga. en dålig dag finns liksom inte. det är ganska märkligt. eftersom ingen är ju så på riktigt. ingen går omkring och ler och är sprudlande glad hela tiden i sitt jobb oavsett. det går inte. och där tycker jag att man kan visa sitt fula tryne ibland.


 dessutom ska man vara opolitisk, i högsta mån. vilket jag kan tycka är bra. min personliga åsikt ska inte påverka elever. jag har blivit kallad båda råsosse och moderat, så jag tror inte att jag säger för mkt åt alla håll. tycker faktiskt att det inte finns ngt parti vars partipolitiska program det finns en liten punkt som jag tycker är bra. bortsett från ett parti, ett odemokratiskt sådant.


någonstans här ska vi visst hinna lära ut också har jag hört ngn säga.


jag har ett jobbfejs, skulle aldrig gå till jobbet osminkad. det finns inte. har precis lärt mig att kunna gå osminkad till affären och handla. känns mkt märkligt. inte för att jag bli så mkt snyggare, det inbillar jag mig inte. men så är det. och glömmer jag parfym kan jag sitta och noja i bilen. en gång svängde jag tom in på ica maxi och sprayade på mig av en parfym. löjligt. i know. but that´s me. ganska mänsklig. att gå i oborstat hår gör mig däremot inte så mkt. ser ut som en liten trollunge. men trollungar har ju också sin charm.


men det är inte så enkelt att hålla isär arbetsroll och provatliv. gränserna blir ganska diffusa när man ex. bloggar, och har fejjan. vissa har inte låsta profiler så man kan gå loss och snoka järnet. jag och en kompis stalkar en person hårt på fejjan. läser personens status och kommenterar. helt sjuk, verkligen. men så satans roligt. men hur man man som ex. förskollärare ha en trovärdig arbetsroll när man lägger ut bilder på sin fejja när man är pruttfull eller spyr galla över de kids som man jobbat med? och sen göra det när man har föräldrar till barn på dagiset som vänner. det blir klurigt.


jag och en kompis hade som sport att skriva så vulgära, långa och helt sjuka svordomar till varandra på msn. vi blev helt sjukt vassa på det. kastade ut ett sånt inlägg på hans fejja. han bad mig att ta bort det eftersom han var vän med ngra kunder. och självklart gjorde jag det. inga problem. men det väcker tankarna, vilka ska man ha som vänner på sin fejja? kan man ha elever som man undervisar som vänner och samtidigt skriva på sin fejja att man ska ut och supa skallen av sig. Tveksamt. kan man vara trovärdig sen när man ska stå och rabbla ordklasser? just asking.

Av Chillidill - 13 december 2010 21:01

alltså det slår aldrig fel. varje gång jag är lite slutkörd. förkyld eller inte riktigt frisk. jag bölar åt allt sentimentalt skit som går på tv. biggest loser, extreme homemakeover. och idag råkade jag slå på TV och där var svenska hjältar. och jag grinar loss åt skiten. trots att jag kräks åt mark och hans jädra medelålderstråk gråa kostym. så jag åker dit på skiten. ofelbart. och det är så patetiskt. inte för andra, men för mig. för jag gråter ju inte. men ändå när jag är så här så verkar det som en jädra mur brister. om ngn skulle säga att en hamster har dött, så bryter jag ihop för det också. galet.


lucia idag. lillan var grym. kollade med daniella. väldigt få barn. alla är hemma är kräks. som lillan gjorde i helgen. men hon kom inte springande innan ( som hon alltid gör.) hon kom med de andra barnen. hon sken upp som en sol, gav mig världens kram. och sen sprang hon tillbaka för att sjunga. och det har nog aldrig funnits en finare unge ( ja, jag vet bara typ alla andras ungar som också var bedårande idag på olika lucior i hela jäkla landet, men du hajjar).  hon skällde lite på en annan unge för hon tyckte han skrämde bebisarna nör han sjöng för högt. men så underbart att se henne våga, och vara så stolt. älskar skruttan.





Av Chillidill - 11 december 2010 20:46

Säkert - Annika är kunglig i sina texter i musiken. så vackert. och jag tror hon kan trolla rejält med andras låtar. hela hon är magisk. men så hemlig man vill veta mer. vem är hon?







orup - för att han på riktigt är ett popgeni. textrader som " jag blir hellre jagad av vargar än älskad av dig" och mina favvos stockholm och regn hos mig. är helt magiska.







ola salo - för han är en hetrokille som vill vara glammigt bögig, men som inte riktigt kan förlika sig med tanken att ligga med pojkar så därför kallar han sig bi och kastar på sig en fjäderboa och tror han är bowie. har varit på en konsert med the ark. och den var så bra, helt galet. som ett stort hångel mellan bandet och publiken. och han skriver grymma texter. det skulle vara bra att höra hur han såg på sitt band.






christer sjögren - vikingen. som låg runt på 90 - talet på lotta engberg trots att han var gift. lotta skiljde sig, och christer gick tillbaka till sin fru. det vore intressant att veta hur blev det så. och var det verkligen den enda otrohetshistorien. han är nog en riktigt bad boy. men 40 - tals tanterna skulle älska han ärriga ansikte i rutan.







sonja aldén - har skrivt bra många popdängor till sig själv och andra. en gömd duktig präktig tjej. låt bruttan få stå i ramljuset god damn.









arja saijonmaa - hon kan prata ut om sin barnlöshet, hur bitter hon blev utav att bli utröstad för tidigt ur Let´s Dance.  Och hur hennes comeback i melodifestivalen för ngt år sen blev en tokploff. Hur kändes det? Hon kan tvinga de andra att basta och piska skiten ur dom andra med björkris.






Ovido - Quiz & Flashcards