Alla inlägg den 15 december 2010

Av Chillidill - 15 december 2010 20:28

är verkligen lärare människor? ibland kan det kännas som kraven på lärare är urtuffa. man ska vara ett perfekt föredöme. idoljay satt idag och pratade om att han inte tyckte han har ett ansvar som förebild. han vill inte vara en förebild utan bara spela musik. tänk om jag resonerade likadan. jag vill bara lära ut, inte vara ngn förebild. iofs står det i läroplanen att man ska utbilda elever i demokratiska värderingar. vilket självklart ska göras. det är inte det. men ibland så tycker jag att förväntningarna på lärarrollen är skyhöga. ifrån vissa. lärare ska inte svära, det tullar jag på rejält. skulle aldrig kalla ngn idiot. men tycker mig ha rätten att visa att jag blir förbannad, och därmed kan ta till kraftuttryck. vi ska alltid var korrekta och artiga. en dålig dag finns liksom inte. det är ganska märkligt. eftersom ingen är ju så på riktigt. ingen går omkring och ler och är sprudlande glad hela tiden i sitt jobb oavsett. det går inte. och där tycker jag att man kan visa sitt fula tryne ibland.


 dessutom ska man vara opolitisk, i högsta mån. vilket jag kan tycka är bra. min personliga åsikt ska inte påverka elever. jag har blivit kallad båda råsosse och moderat, så jag tror inte att jag säger för mkt åt alla håll. tycker faktiskt att det inte finns ngt parti vars partipolitiska program det finns en liten punkt som jag tycker är bra. bortsett från ett parti, ett odemokratiskt sådant.


någonstans här ska vi visst hinna lära ut också har jag hört ngn säga.


jag har ett jobbfejs, skulle aldrig gå till jobbet osminkad. det finns inte. har precis lärt mig att kunna gå osminkad till affären och handla. känns mkt märkligt. inte för att jag bli så mkt snyggare, det inbillar jag mig inte. men så är det. och glömmer jag parfym kan jag sitta och noja i bilen. en gång svängde jag tom in på ica maxi och sprayade på mig av en parfym. löjligt. i know. but that´s me. ganska mänsklig. att gå i oborstat hår gör mig däremot inte så mkt. ser ut som en liten trollunge. men trollungar har ju också sin charm.


men det är inte så enkelt att hålla isär arbetsroll och provatliv. gränserna blir ganska diffusa när man ex. bloggar, och har fejjan. vissa har inte låsta profiler så man kan gå loss och snoka järnet. jag och en kompis stalkar en person hårt på fejjan. läser personens status och kommenterar. helt sjuk, verkligen. men så satans roligt. men hur man man som ex. förskollärare ha en trovärdig arbetsroll när man lägger ut bilder på sin fejja när man är pruttfull eller spyr galla över de kids som man jobbat med? och sen göra det när man har föräldrar till barn på dagiset som vänner. det blir klurigt.


jag och en kompis hade som sport att skriva så vulgära, långa och helt sjuka svordomar till varandra på msn. vi blev helt sjukt vassa på det. kastade ut ett sånt inlägg på hans fejja. han bad mig att ta bort det eftersom han var vän med ngra kunder. och självklart gjorde jag det. inga problem. men det väcker tankarna, vilka ska man ha som vänner på sin fejja? kan man ha elever som man undervisar som vänner och samtidigt skriva på sin fejja att man ska ut och supa skallen av sig. Tveksamt. kan man vara trovärdig sen när man ska stå och rabbla ordklasser? just asking.

Skapa flashcards