Alla inlägg den 16 november 2010

Av Chillidill - 16 november 2010 19:54

alla dessa ord. de har alltid fascinerat mig. jag har alltid varit en läsare. jag kommer ihåg när min lågstadielärare birgit berglind inte tyckte att jag läste tillräckligt bra, utan slarvade. jag fick gå iväg med en liten grupp och läsa. kommer ihåg att jag kände mig kränkt så in i märgen. haha.


jag slukade alla böcker som kom i min väg, det var som att jag toklevde min in i böckerna. kommer ihåg att jag åt Den oändliga historien redan i mellanstadiet.Otrolig bok.


jag kommer ihåg hur jag på högstadiet blev frälst av frödings dikter. kraften i dom. och esais tegnér. " Det dunkelt skrivna, är det dunkelt tänkta" oj så stort... Och jag tyckte verkligen att det var helt magiskt. tycker fortfarande att dikter och poesi är magiskt. läser allt från seriealbum, till tveksamma explicita biografier med sex och våld. blir en hel del ungdomsböcker också. och ja, allt faktiskt.


så varför har jag inte ett mer korrekt språk? VILL INTE. inte här. så enkelt är det. varför inte skriva slang rakt igenom då? venne. blandar högt och lågt. vet att jag borde jobba bort "typ", "asså", "ba", men man kan inte vara perfekt jämnt. dessutom så blir jag lätt lite svamlig när jag är trött, tankarna är raka och sammanhängande, men när det ska ut ur käften så blir det bara svammel. ett uttryck för min vimsighet? utöver de ordfadäserna så slänger jag ofta in engelska ord. inte bara i text, utan när jag pratar. inte dolph lundgrenaktigt, utan lite now and then. irriterande. och så svär jag för mkt. finns det ngt bra med mitt språk? jo, jag är kvick, och fräck i käften.


men ibland kan jag slås av kraften, mittiprickkänslan av ett citat, låttext. och det behöver inte vara djupt alls. ibland så bara synkar musik och text och saker och ting blir magiskt. kan vara på svenska eller engelska. men ibland blir det bara så bra.


satt i bilen idag och lyssnade på rix fm, mer än så pallar inte min hjärna på morgonen, och då körde de martin stenmarcks 100 år från nu. och jag ba, " fan vad klockren". och det är verkligen inte ett poetiskt mästerverk men fan va bra.


andra stora som verkligen kan det där med att skriva texter är jocke berg (inte fyllot i kungarna av tylösand och inte heller den kokaintunne killen i hardcore superstars), sängaren i kent. oj oj. han kan han. " jag vill ha din ryggrad här, fäst den i mig"

så jädra dirty, utan att egentligen säga ngnting. winnerbäck, of course, thåström är kung. lyssna på fan, fan, fan och bara njut. petter så, klart, melissa horn. jag kan fortsätta i evighet. men en som INTE har koll på det där med orden och texter  är hasbeen Martin Svensson som gjorde låten "yeah yeah wow, wow".


en bra text





en dålig text: ( dessutom är han FUL, inte för att det är hans fel, men han var en flickidol, back then. och han är INTE snygg)


Ovido - Quiz & Flashcards