Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

fredagsfetma

Av Chillidill - 20 maj 2011 17:23

fredag. det betyder hämtmat i min familj. eftersom utbudet i byn är ngt begränsat betyder det antingen pizza sallad eller truckercafémat. inget fel på det egentligen. men har liksom tröttnat. finns ett nice fik som serverar grillade paninis ska testa, låter nice. men jag vill liksom ha riktig mat. till slut tröttnar man på pizza iaf, jag. ibland tar maken egen bil på fre. då kan det bli thaimat eller sushi. sushi är ju min favvo. så är det bara. har svårt att tröttna på det.


undrar lite vad det sätter för exempel för henne. för om man frågar henne vad hon vill äta på fre. så svarar hon antingen pizza eller pommes. är det ok egentligen. kommer hon bli ett amerikafetto som vaggar runt och skyller på mig sen när hon blir stor?


och sen är det ju godistime. det vet hon. är inprogrammerad på det. först äter vi fett och sen äter vi socker. min unge är ju fet som en sticka, men åndå. nojjar om mat. vikten av den. får dåligt samvete när jag inte orkar skära upp grönsaker till middagen, tröstar mig själv med att hon får det på dagis. och  på samma sätt dövar jag mitt dåliga samvete när lillan äter halvfabrikat för 3:e dagen i rad. vilken skitmorsa som skjuter över ansvaret för bra kost på förskolan. och dessutom känns det som om jag är den enda morsan som inte orkar skiva upp en gurksnutt. även i hem där ungarna blir slagna gul och blå och instängda i källaren ( hoppas dom hemmen endast är ett fåtal i sverige) så dukar man fram med näringsriktig hemlagad mat varje dag, och en en stor variation av grönsaker.


men ändå hon lever ju. hon går upp i vikt, trots mina brister. och jag vet ju att jag kan laga mat, älskar att laga mat. men tiden finns inte riktigt alltid. inte så himla lätt att få till allt när man jobbar heltid på annan ort än där man bor. är man en dålig mamma för att man vill jobba och inte hinner stå framför spisen i evigheter på vardagar? nä det är iinte synd om mig, jag har valt det. att jobba på heltid. men skulden som följer med har jag inte valt. knasigt det där. och även om jag varje dag stod och lagade trerätters, så lovar jag, jag skulle nog inte tycka att jag räckte till då heller. snacka om loose - loose situation.



 
 
Ingen bild

Lisa Sundstedt

20 maj 2011 17:45

Nej då, du är inte ensam! Samvetet fick man i samband med förlossningen och det kommer finnas där tills vi dör. Jag tycker du är duktig! Men jag tycker vi ska mötas upp för en sushi nån dag!!!

Chillidill

20 maj 2011 19:54

Nej, skönt att veta att man inte är helt ensam i detta ständiga dåliga samvete. Och, ja jag är redo för en sushi, låter lovely. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chillidill - 5 maj 2014 19:27


Kompisselfie

Av Chillidill - 5 maj 2014 19:10

Tänk för att jag är det. No excuses what so ever. Inte mitt fel är bara så. Till och med så sjukt bra att jag sitter på en tonårsblogg och regerar typ. Och jag hatar att autokorrekt går in och skriver stor bokstav efter punkt. Rätta mig inte. Jag vil...

Av Chillidill - 23 april 2013 07:40

Skönt. Aningens mycket att ta tag i men. Känns bra. Kommer bli en fin vecka. ...

Av Chillidill - 22 april 2013 19:00

Idag har vi varit hemma och kollat av orken. Och herregud vad ungen har ätit. Men inte sovit. Men på fm var vi ute och lekte lite. Efter lunch har vi varit inne eftersom det blev regn. Trist. Men det har varit bra, och pluppen har skrattat idag och...

Av Chillidill - 18 april 2013 15:49

Lillen har varit sämre idag. Pipig och hängig. Sovit i massor och inte haft ngn ork. Inte så konstigt när han bara dricker vätskeersättning och inte får behålla ens det. Plutten. Dessutom har det regnat hela dagen, blää. Men lagom till dagishämtn...

Skapa flashcards